Hartcoherentie
en biofeedback

Hartcoherentie is een effectieve en klinisch bewezen manier om je autonome zenuwstelsel te kalmeren en na stressvolle situaties weer snel in balans te komen. 

Wat is hartcoherentie?

 

Hartcoherentie is een eenvoudige techniek waarbij je met je ademhaling rust en balans in je lichaam brengt.

Ons hart klopt niet altijd even snel. Als je inademt dan versnelt je hartslag en als je uitademt vertraagt je hartslag. Als het versnellen en vertragen van je hartslag tijdens het ademen elkaar met een regelmaat afwisselen, dan spreken we van hartcoherentie.

Wanneer je hartcoherent bent, geeft je hart signalen aan het brein dat alles 'oké' is en dat er geen stresshormonen moeten aangemaakt worden. Je oeroude stresssysteem komt tot rust. Het autonome zenuwstelsel wordt via de ademhaling in evenwicht gebracht waardoor veerkracht wordt opgebouwd. 

Hartcoherentietraining is wetenschappelijk onderbouwd en wordt succesvol ingezet bij onder andere burn-out, angsten en hyperventilatie – zowel preventief als curatief.

▪️ Heb je last van chronische stress?
▪️ Heb je de diagnose burn-out gekregen?
▪️ Heb je lichamelijke klachten zonder oorzaak?

▪️ Ben je geconfronteerd met angsten?

▪️ Hyperventilatie?

▪️ Is je immuunsysteem verzwakt ? En wens je die te versterken?
▪️ Ben je student met concentratie problemen?  

▪️ Faalangst?

▪️ Ben je een hypersensitief persoon? En wil je beter kunnen omgaan met je prikkels?
▪️ Zoek je een manier om rechtstreeks in contact te komen met je hart?
▪️ Heb je last van (in-)slaapproblemen?
▪️ Ben je sporter en wil je een vlugger herstel na je sport? Wil je weten of je overtraint?

Dan is hartcoherentie iets voor jou! 

 Hartcoherentie is meetbaar

In welke mate je hart coherent is, kan je meten met biofeedbackapparatuur die je verbindt met je smartphone of tablet. Je kan zo je hartritmevariatie (HRV) tijdens de oefening bekijken. Hoe hoger je hartritmevariabiliteit, hoe weerbaarder je bent om met stress om te gaan.

Hoe gaat het in zijn werk?

We zitten samen gedurende 4 sessies van een uur tot anderhalf uur verspreid over 8 weken. Daarin leg ik je uit wat hartcoherentie is en wat de impact ervan is op stress en emoties. Vervolgens begeleid ik je stap voor stap naar het ademhalingsritme dat je zenuwstelsel in evenwicht brengt. Bij elke sessie meten we je vooruitgang aan de hand van biofeedback apparatuur. Tijdens de laatste sessie oefen je hoe je hartcoherentie kan toepassen om stress uit het verleden of angst in de toekomst te verminderen.

Kostprijs : € 300 voor 4 sessies van een uur tot anderhalf uur (incl. 21% BTW) gespreid over 8 weken

1. Analyse

We analyseren je adempatroon en aan de hand van oefeningen controleren we of je overademt of hyperventileert. 

2. Ademoefeningen

Je leert de hartcoherentie techniek in 4 sessies verspreid over 8 weken. Je krijgt oefeningen mee naar huis en je leert werken met biofeedback. 

3. Voelen

We leren je beter voelen wat er in je lichaam gebeurt zodat je de techniek in het dagelijkse leven kan toepassen wanneer het echt nodig is.

4. Vrij van stress

Leef opnieuw zonder angst of stress en leer terug de dag te plukken.

WAT JE ERMEE BEREIKT:

  • meer geduld
  • beter geheugen
  • alerter reageren
  • betere nachtrust 
  • bevordering van creatief denken
  • verhoging van weerstand tegen ziekten
  • positievere houding
  • sneller tot rust komen
  • minder opgejaagd gevoel
  • betere focus en concentratie
  • verhoging van de veerkracht en beter herstelvermogen
  • bloeddrukregulerend, daling van hoge bloeddruk
  • gevoel van welbehagen en rust
  • positiever en helderder denken
  • meer controle over angst en paniek
  • betere weerstand bij stress 
  • regulering van het lichaamsgewicht (emo-eten)
  • toename van performantie (het vermogen om goed te presteren)

EVEN TOT RUST KOMEN TIJDENS EEN DRUKKE DAG VOL DEADLINES OF WIL JE THUIS EEN MOMENTJE VOOR JEZELF?

HARTCOHERENTIE PAS JE MAKKELIJK TOE WAAR EN WANNEER JE WILT:
 

  • Je ademt 4 seconden in, 6 seconden uit.
  • Dat ritme volg je via een applicatie op je smartphone.
  • Een volledige ademhaling pas je 6 keer toe per minuut.
  • De ademhalingen voer je gedurende 6 minuten uit, 3 maal per dag.
  • Adem ontspannen, als je teveel je best doet, verkrijg je het tegenovergestelde resultaat.